Saturday 12 May 2012

Buka, Balut atau Tutup

Assalamualaikum w.b.t.

Sudah lama blog ni aku biarkan. Dah berhabuk dah pun..... hurmm.. Kali ni aku nak tulis pandangan aku pasal ayat 26 surah An-Nur. Mungkin ramai yang tahu ayat ni kan?? Ayat yang famous dan sering kali meniti di bibir masyarakat masa kini... ayatnya berbunyi begini.

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

Main point yang nak di emphasize kat sini ialah lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat. Jika dilihat pada dunia masa kini, kita melihat di sekeliling kita, ayat ini sememangnya tepat. Untuk membuktikan kata-kata ini saya akan memberi anda semua situasi-situasi untuk anda semua fikirkan.

Situasi 1:

Seorang perempuan cun dan seksi berjalan dan dilihat oleh sekumpulan lelaki. Kemudian lelaki-lelaki ini react macam ini "weyy awek cunn awek cunn weyy tengok tu awek cunn gila bak hang."

Lelaki jenis ini tiada masalah komunikasi dengan perempuan. Mereka cool. Senang diajak berbual dan senang mengajak berbual. Pandai mengayat dan buat perempuan berasa selesa berurusan dengan mereka. Pakaian pulak yang jenis rugged2 gitu(lazimnya) yang so called 'stylo'.


Gambar hiasan semata-mata
Situasi 2:

Apabila perempuan lalu, dia akan menundukkan pandangan. tidak kisahlah yang seksi ke yang bertuduh labuh ke yang berpurdah ke. Dia akan menundukkan pandangan. Kalau ternampak yang bertudung labuh dan sopan mungkin dia akan react begini " cantiknya dia tu sejuk mata tengok aku suka sebab nampak sopan dan ayu gilerr kalau lah dapat buat isteri alangkah bahagiaaaa."

Lelaki jenis ini juga tiada masalah komunikasi dengan perempuan. Cuma selalunya mereka mengelak jika tiada urusan yang dirasakan penting. Tetapi kadang2 mereka akan menjadikan sesuatu urusan itu penting jika perlu. Lelaki jenis ini juga tidak akan menggunakan urusan sebagai alasan untuk bertemu. Jujurlah dengan diri sendiri.


Contoh situasi 2

Situasi 3:
Apabila seorang wanita lalu dihadapannya dia tidak mempunyai perasaan. Hanya berlalu begitu sahaja.

Golongan situasi ketiga bukanlah golongan utama nak dibincangkan kali ini. Jenis yang tak memberi reaksi kepada perempuan sama ada disebabkan tidak bernafsu, bernafsu songsang, atau sekadar malas nak ambil tahu pasal nafsu. Macam keji pulak perenggan ni.

Viewers yang dihormati, dari golongan pertama itu majoriti. Jadi senang cerita memang selalulah akan didengari reaksi2 begitu apabila sembang pasal pelajar perempuan di asrama. Yaaa hangpa jangan ingat budak laki tak bergosip ka kat asrama? Kahkah karut semua tu, karut karut-karut belaka, ianya sungguh karut kagi mengarutkan. Sama naik ja aku rasa lelaki dan perempuan bila sembang pasal orang yang berlainan jantina sama2 hebat.

Beralih kepada situasi 2, 3 minggu lepas  aku jalan2 dengan kawan2 yang lain  kat sebuah shopping complex dekat Ipoh. Ada seorang perempuan bertudung labuh berjubah lalu dihadapan kami lalu kawan aku yang sorang ni pun memberi reaksi seperti situasi kedua tadi. Pastu kakak kawan aku ni cakap kat kawan aku tu camni "Dia tu pakai jubah tudung labuh sebab nak melindungi diri dari dipandang lelaki. Tapi kau dok gi usha dia plak. Haishhh"


Pointnye kat sini ialah, wahai kaum hawa kamu tetap menjadi buruan mata lelaki tidak kira walau apapun yang kamu pakai. Ecewah ayat sastera gitu. Pakailah baju dalam ke, baju luar ke, jubah labuh, tudung telekung, bikini, legging, seluar straight cut, shawl, pashmina, jeans, baju kurung, hatta baju perisai pun, lelaki tetap akan memandang kamu. Pakai kain kapan pun lelaki akan tengok. Ya lah kalau tak tengok nak solat jenazah macam mana ye tak? 

Sedari hakikat itu. Maka kaum hawa pun buatlah keputusan.
Q : Keputusan apa pulak dah?
A : Keputusan untuk memakai apa untuk menarik mata lelaki yang bagaimana. Faham dop?

Kalau kamu memilih untuk free hair, pakai short sleeve, seluar ketat sampai boleh nampak ........ bila duduk, maka lelaki yang jenis bagaimana yang akan memandang kamu, kamu boleh fikir sendiri.

Rasanya tidak perlu kot tunjuk contoh yang tidak best ni. Kalau anak aku pakai macam jenis atas ni memang nak kena penampar!!

Sama la jugak kalau Kalau kamu memilih untuk bertudung singkat, seluar jeans ketat, tidak berstokin dan berbaju lengan singkat, maka lelaki jenis bagaimana yang akan memandang kamu, kamu boleh fikir sendiri. gambar jenis ini juga rasanya tidak perlu untuk ditunjukkan.

 Kalau kamu memilih untuk bertudung lilit, berfesyen muslimah moden, berpakaian material lembut yang menampakkan bentuk badan sekalipun longgar, maka lelaki jenis mana yang akan memandang kamu, kamu boleh fikir sendiri. juga tidak perlu bagi contoh gambar.

Kalau kamu memilih untuk berbaju longgar dan tebal, bertudung labuh menutup dada, bersarung kaki dan tangan, dan menutup muka, maka lelaki jenis mana yang akan memandang kamu, kamu juga boleh fikir sendiri. yang ni boleh bagi contoh.



Mana2 pun pilihan kamu, jika namanya kamu itu perempuan, maka lelaki akan melihat kamu. Dengan penuh minat. 
Perempuan bertudung labuh selalunya jarang diganggu. Bahkan aku memerhati dulu, kawan2 aku yang cool itu bila ada perempuan bertudung labuh didepannya, dia akan lebih behave.

Bukan nak cakap lelaki bersifat double standard atau hipokrit dalam kes ini, tapi yang penting bagi pihak perempuan dia ada pilihan untuk berpakaian yang macam mana. Pasal lelaki itu bersifat double standard tu urusan dia dengan Allah. Moga rakan2 mereka dapat menasihati mereka. 


Perempuan yang bertudung singkat pula, selalu diusik nakal, dan mudah didekati. Mereka cool dan pandai berkawan. Lelaki selesa berkawan dengan mereka.

Dalam kes ini rasanya perkara yang biasa berlaku agaknya....


Yang tidak bertudung atau seksi pula aku tak pasti. Sebab tak banyak kenalan aku yang berasal dari spesis ini. Jadi tak boleh nak ulas sangat.


sememangnya pakaian itu penting dalam kehidupan seharian. Cuba kalau selama ni kamu (perempuan) pakai baju biasa2 dengan seluar ketat dan tudung singkat tetiba tukar pakai baju longgar seluar straight cut dan tudung dilabuhkan sedikit.Mesti ada yang akan tegur perubahan itu. Kata dapat hidayah la, baru balik Mekah la, ada wahyu baru turun, buang tebiat dan sebagainya.
Try it and you'll feel the difference. Tak payah sombong sangat untuk mengakui yang bahawa sesungguhnya pakai longgar dan labuh itu lebih selesa daripada pakai ketat2 dan singkat. biarlah apa orang nak kata tapi apa yang kita mendapat keredhanNya Kan?

Tak payah tengok trend sangat kalau bab berpakaian ni. Sebenarnya trend tu manusia yang nak tengok. Kalau kita berpakaian menutup aurat bila Allah lihat kita Allah redha. Aku bagi satu analogi. Kalau kita tolong seorang buta melintas jalan mesti kita gembira melihat dia tersenyum lepas kita tolong dia kan. Sama juga kita tutup aurat atau buat benda2 baik pastinya kita berasa gembira apabila Allah redha. Niatkanlah menutup aurat itu kerana Allah taala. Kita baca do iftitah 5 kali sehari "
Sesungguhnya solatkuibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam". Bayangkan berapa banyak pahala kita tutup aurat tu kan?


On men perspective pun samalah. Aku tak pernah jadi perempuan tapi aku sebagai lelaki pun sejuk mata bila tengok lelaki yang berkopiah, sopan, tak hisap rokok, dan sebagainya yang baik2 tu. So aku rasa perempuan pun rasa yang sama kot?

Konklusinya, apa yang Allah cakap dalam surah An-nur memang betul. Cuma saya ulas perkara ini dari sudut cara pemakaian. Mungkin ada orang yang cakap ada orang pakai tudung labuh tapi perangai macam ________. Pada pandangan saya, mengapa disalahkan tudung untuk sikap dia yang tidak elok tu. Kalau betul pon dia salah, yang salah itu perbuatan dia bukan tudung dia. Tak pasal2 tudung jadi mangsa. Jadi muslimin dan muslimat buatlah pilihan yang bijak. Hanya sekadar berkongsi dan moga-moga memberi manfaat kepada orang lain. Pilihlah sama ada ingin buka, balut atau tutup aurat itu. 

Wassalam. 






























3 comments:

Anonymous said...

nice akhi. keep it up.

anamuzakkar =.= said...

like2 . Jadilah soleh untuk mendapat yang solehah. Mungkin inilah cara mencari jodoh yang betul. Hurmm.

Son Goku said...

sebenarnya banyak lagi ana nak tulis tapi nanti panjang sangat pulak. mungkin kena tulis novel kot baru boleh cerita semua. kui3